Analogt till digitalt eller tvärtom.......................

Spontana tankar som inte är förutbestämda.

Buss mot Lofoten Blogg 3 Kyrkstaden Lövånger, Storforsen och Polcirkeln.

Dagens tur 60 mil.

Nu börjar vi närma oss det jag längtat så mycket efter att få se och uppleva nämligen Inlandsvägen och Inlandsbanan. Jag har åkt där många gånger av olika anledningar.  En gång  med buss från Kiruna till Mora. Det var en upplevelse i sig. När jag fick vara med och dokumentera Inlandsbanan med SJ Fritidsförening åkte vi från Gällivare till Östersund.

Kyrkan och Kyrkbyn i Lövånger.

Kyrkan uppfördes omkring år 1500 och ersatte troligen en äldre kyrkobyggnad. Nuvarande kyrka har en stomme av gråsten och består av ett rektangulärt långhus med rakt avslutat kor i öster. Norr om koret finns en vidbyggd sakristia och vid långhusets sydvästra sida ett vidbyggt vapenhus.

Vi stannade i Lövånger på förmiddagen för att ta fikarast och uppsöka toalett. Eftersom tiden kändes knapp gick jag först till kyrkan där toaletten var.

Därefter gick jag ensam upp i kyrkstaden.

Lövångers kyrkstad har anor från 1600-talet i Lövånger, Skellefteå kommun. Den ligger mitt emot  kyrkan. Där finns 117 stugor samt 30-tal stallar. Tolv av stugorna är i privat ägo, övriga förvaltas av en kyrkstadsstiftelse.

Jag blev så överraskad av att se denna kyrkby så jag glömde både tid och rum.
Där var fler hus än jag tänkt mig med ängar emellan.

Jag förstod efter en stund att jag absolut inte visste var bussen var.
Än jag gick upp på högsta punkten kunde jag inte se den.
Däremot såg jag två andra bussar.

Om jag hade sett var solen stod när vi gick ur vår buss skulle jag kunnat orienterat mig, men njet, nu var goda råd dyra. Jag gick ner utanför kyrkstaden så jag kunde se kyrkan.

Gissa om där mot mig kom en moloken reseledare och en arg man, sistnämnda
var min livskamrat. Intet annat att göra än gå in i bussen och be om
ursäkt med orden "jag fick i vart fall bilder av något ni inte sett".
Så var det.

Storforsen - Piteälvens pärla

Det är svårt att beskriva Storforsen med ord. Storforsen har fascinerat människor i tusentals år och lär göra det många år till.  Att se forsen en vinterdag, frusen och insvept i vitt är stort. Att se forsen om sommaren är än större. Då är hon vild och egensinnig, mjuk och sensuell på samma gång.

Det är Europas största obundna fors. Fallsträckan är 5 km och fallhöjden 82 m. De sista två km faller älven 60 m. Förutom själva forsen kan man se "Döda fallet", jättegrytor och raviner med sällsynta växter. Från Wikipedia.

Vi stannade vid forsen för att fika lunch. Därefter blev det inte tid till att följa forsen upp till Döda fallet, se lilla bilden. Det är den stora stenen som sticker ut i forsen högt upp. Jag fick ta min bild genom fönstret på restaurangen för att få med hela forsen. Sorgligt inte få höra forsens brus.

Med tanke på dagens tidigare händelse vågade jag
absolut inte ge mig i väg.

Polcirkeln.

Jag kan tänka mig de som aldrig kommit över Polcirkeln här på Inlandsvägen blir besvikna när de ser min bild. Men detta är markeringen i naturen där.

Sedan finns där naturligtvis en massa tavlor att läsa med mera.

Vi hade eftermiddagens fikarast där och det bjöds på Vargtass = vodka/lingondricka. Det gjorde susen för en del resenärer. "Tungsintheten" släppte på en del som inte pratat tidigare i bussen.

Nog kände jag att där var mer vodka än lingondricka.

Färden fortsatt utan uppehåll genom mitt älskade Jokkmokk där jag har så många positiva minnen ifrån samt Gällivare mot Kiruna den stad jag önskat så länge få komma till.

Sameslöjdens mecka.

Denna kväll fick jag tillbringa på hotellrummet då jag fick känning av min glutenintolerans på grund av att jag ätit panerad i fisk på lunchen. Det är många år sedan jag var så sjuk.

Ha en fin söndag

Inlagt 2013-07-13 20:35 | Läst 3127 ggr. | Permalink
Din nästa resa du åker på bör nog bli en fotoresa låter det som :-)
Där du i lugn och ro får tid till att fota allt som du vill hinna med. Icke fotointresserade människor har ingen förståelse för detta så att vänta på dig gjorde dom kanske lite sura :-) ( Synd att dom inte fick vargtassen tidigare )
Men du verkar ju ha hunnit med en hel del samling fina bilder i alla fall.
Ha en skön söndag !
ing-marie
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-07-16 13:55
Jag förstod när vi beställde resan att det skulle bli kärvt med fotograferingen. Däremot inte att de skulle lägga upp rasterna på detta sätt. Det var många som ville ha gjort som jag vandrat längs Storforsen upp till Döda fallet. Vore bättre vi kom en timme senare till hotellet på kvällen.

Du har så rätt vargtassen hade gjort susen men chauffören fick inte dricka. Han kände sig helt klart irriterad när vi inte om i tid. Han arbetade medan vi enbart fröjdade oss.

Ha en fin eftermiddag
Gun-Inger
Där vid polcirkeln har jag tagit precis nästan samma bild.Jag fick dock ingen vargtass bara kaffe med skorpor i husvagnen, men det är gott det också. Synd att du blev sjuk. Det är inte kul med såna där intoleranser, har en dotter som har samma som du.
Ska bli spännande att följa din resa,hoppas du blir lite olydig igen......
Marianne
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-07-16 13:58
Men vad nu skulle jag försvinna igen...det vågade jag inte tyvärr...jag blev bra till nästa dag någorlunda...då vet du hur känsliga vi är...
Visst är det irriterande att inte få vandra längs ett så underbart vattenfall men jag visst vad jag gav mig in i. Det var inten fotoresa även om det togs många bilder hela tiden...många tog massor genom fönstren i bussen...

Huvudsaken helt klart nu att vi är tacksamma för vi fick göra resan tillsammans.

Ha bra eftermiddag
Gun-Inger
Härligt att få se och du måste ta och uppfostra dina medresenärer. Klart de måste ha förståelse för en fotograf..;)
Hoppas du kryade på dig snabbt så att vi får se många bilder från din resa.
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-07-16 14:00
Jag kryade på mig till nästa dags eftermiddag.
Erkännas skall att jag visste att rasterna skulle var korta men inte så att vi inte ens kunde få vandra upp till Döda fallet. Det var många som var missnöjda just där.
Jag tror resan läggs upp som en skrivbordsprodukt eller vad tror du...de skall ha så mycket som möjligt med för att locka resenärer.

Ha en fin eftermiddag
Hej,
Det ligger något i att ryssen tar en vodka till frukost. Kanske din busslass hade behövt det. Foto går före mycke, speciellt med en vodka.
Det är kul med arkitektur hos gamla hus.
Ha en fin söndag
Bob
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-07-16 14:03
Visst Bob hade jag vetat detta att de inte skulle gillat en fotograf så hade jag haft lite starkt med mig och bjudit på så hade de säkert gillat mig.

Jag fick göra så gott jag kunde och det blir ett minne för mig att få skriva ner samt visa bilder. Det är en resedokumentär som inte är detsamma som utställningsbilder.
Ha bra eftermiddag på er
Gun-Inger
Härlig reseberättelse! Synd bara att du blev sjuk! Hoppas att du kryade på dig fort!
Kram kram!
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2013-07-16 14:04
Precis det är en reseberättelse och inga utställningsbilder eller kreativa. Jo då jag blev ganska bra nästa dags eftermiddag. Synd det skulle hända mig är många år sedan jag åt gluten.

Ha nu skön eftermiddag på semestern
kramis

(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?